-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45235 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

جامعه مدني چيست؟ ويژ گيهاي آن را نام ببريد؟
به سه معنا از معاني متداول وامروزين جامعه مدني اشاره خواهيم كرد. الف: جامعه مدني در مقابل جامعه بدوي وغير متمدّن: جامعه مدني در اين اصطلاح به جامعه اي گفته ميشود كه در آن قانون وضابطه بر رفتار شهروندان حاكم است وهيچ كس حق ندارد بامعيارها وسلايق شخصي ديگران را محكوم يا مجازات كند. ب ـ جامعه مدني؛ يعني جامعه اي كه مردم حداكثر وظايف اجتماعي را خودشان داوطلبانه به عهده ميگيرند وبدين ترتيب بار دولت را سبك ميكنند. ج ـ جامعه مدني(در معناي نوين خود): بخشي از زندگي عمومي انسانهاست كه مستقل از دولت است ودر قالب انجمن ها, اصناف, احزاب, گروهها, مجامع فرهنگي و... جريان مييابد ونقش واسطه ميان فرد ودولت را بازي ميكند. جامعه مدني در اين مفهوم مبتني بر مباني ويژه اي است كه عبارتنداز: 1. سكولاريزم در مورد بنيادهاي زندگي از عرصه فردي گرفته تا تمامي عرصه هاي اجتماعي خودمان قانونگذاري كنيم. قدم اول در اين عرصه اين است كه ما در همه مسائل زندگي خود حتي از قيود ديني نيز آزاد باشيم. 2. انسان محوري(=اومانيسم): محور بودن واصل بودن انسان ومنافع او در همه زمينه ها, پايگاه فكري
ديگر جامعه مدني است كه به موجب آن همه چيز در خدمت انسان است وحتّي دين در صورتي وتا جايي كه آسايش رواني انسان را تأمين ميكند ومنافاتي با منافع او ندارد خواستني وارزشمند است, واساساً ارزش هر چيز بر اساس مفيد بودن براي انسان تعيين ميگردد. 3. نسبيّت ارزشي ومعرفتي: مطابق اين ديدگاه, هيچ شناخت ويا ارزش مطلق وثابتي وجود ندارد. 4. طبيعت گروي(در حقوق), سود گروي(در اخلاق) وعقلانيّت ابزاري ديگر مباني اين تفكر هستند.

پرسشها وپاسخها
استاد محمد تقي مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.